tirsdag den 26. august 2008

Syltning og hvad naturen gemte

Er igår netop hjemvendt fra en dejlig uge i mine forældres sommerhus. De har siden jeg var to år gammel haft sommerhus på den dejlige ø Baagø midt i Lillebælt.

Øen er klart et besøg værd og kan byde på dejlige strande, spændende natur, fred og ro og masser af hygge. Der er en lejr skole man kan leje til større grupper, men ellers er der både sommerhusudlejning, campingplads og lystbådehavn. Forvent dog ikke vild luksus. Eneste indkøbsmulighed er kiosken på havnen, der lige har det mest nødvendige. Der er dog planer om en udvidelse af havnen og kiosken og en af de initiativrige unge lokale har planer om en gårdbutik med egne produkter. Dog ligger Assens ikke længere væk end en kort færgetur og her kan alt købes.

Men tilbage til min ferie. Det er nu rart at komme hjem og blive hygget lidt om. Jeg havde bevæbnet mig med tøj til alt slags vejr, bøger og blade og sylteglas. Jeg ved jo at vi er ved at ramme slutningen af hyben sæsonen, og jeg har længe gerne ville prøve en opskrift på hyben chutney. Det blev så både til chutney, marmelade og syltede hyben (rigtig gode til et ostebord). Derudover var der brombær i læssevis, så vi fik også friske brombær og så en del glas med brombær marmelade. Brombær kan med fordel blandes med f.eks. anis eller ingefær.
Rønnebærene var også modne, så en pæn portion rønnebærgelé blev det også til.

Opildnede af de fantastiske ting naturen bød på, kastede vi os ud i svampejagten. Den første dag vi kiggede var eneste resultat en enkelt (men kæmpe) Karl Johan. At finde sådan en giver blod på tanden, så vi hastede ud i de små skove der ligger rundt omkring på øen. Her fandt vi dog ikke noget - til vores store undren, for de har ellers lige de betingelser der skal til for svampeflor.
Den sidste skov bød dog, skult helt inde bag nogle træer, så man kun kunne se dem fordi jeg kastede mig fladt ned på jorden for at se under dem, på nogle flotte rørhatte. Hurra ... Det var skønt. Efter en enkelt dags pause var vi tilbage i skoven, og det må jeg sige. På bare en dag var skoven som forandret. Skovbunden var dækket af svampe. Hvor der på vores første tur ikke havde været særlig mange svampe overhovedet - end ikke giftige - var der nu svampe overalt. De fleste var godt nok af de giftige slags, men ikke desto mindre var det en overvældende oplevelse. Man må sige at vi virkelig ramte svampesæsonen meget præcist.

Jeg må sige at det er en hel speciel følelse sådan at kunne høste hvad naturen lægger for fødderne af en. En sådan rigdom der byder sig til helt gratis er super skønt. Så kast dig ud i naturen og lad den forære dig nogle af sine mange gaver.

Ingen kommentarer: