onsdag den 27. august 2008

Kandidaten

Var lige i biffen igår - til forpremiere på Kandidaten. Nu skal jeg nok lade være med at afsløre for meget, men jeg kan vist roligt afsløre at "Hold op den er go' ..." Det er virkelig en af de gode danske krimier må jeg sige. Hurra ...

Nu kender du jo så måske ikke min film smag sådan generelt, så ... Jeg har en ret bred smag, men har dog også nogle grænser. Jeg hader dumme-film, hvor filmstjernerne er idioter. Det kan f.eks. være Mr. Bean, som jeg synes Rowan Atkinson spilder sine evner formidabelt på, eller Dum Dummere ... Suk, hvor er det trist ...

Nu synes du måske at de er da sjove ... NEJ - det er de ikke. Og ja - jeg har en meget særegen form for humor, som jeg dyrker for at gøre så ren så mulig - og helst så særlig at ingen andre fatter den. Så har jeg det da sjovt så længe... HA, HA ... Vennerne har da også efterhånden lært, at siger jeg et eller andet de ikke fatter og jeg selv sidder og klukker lidt over hvor sjov jeg selv synes jeg er så griner de bare med. Man har vel høflige venner!

Nå tilbage til min filmsmag. When Harry met Sally er min all time favorite. Det er den film jeg kan se igen og igen og så igen ... Den kan jeg altid sætte på og more mig over. Derudover byder samlingen (jeg beholder kun de film jeg virkelig kan lide i samlingen) på f.eks. The 5th Element, Beautiful People, Hair, Pulp Fiction, Americn History X, Stegte Grønne Tomater, Bridget Jones, Shakespeare in Love, Romeo & Juliet, Blinkende Lygter, Adams Æbler, Mørke, Den Eneste Ene, En Kort en Lang, Elling, Adams Family, Shrek og mange flere ....

Som du kan se - ret bredt. Jeg har læst engelsk på universitetet og har et speciale halvt klart om Shakespeares brug af kostumer. Derfor har jeg en forkærlighed for film over hans værker ... hvoraf Romeo & Juliet er en vinder. Den kan varmt anbefales i Baz Lurmans udgave.

Derudover er jeg jo nok lidt af en girly girl og elsker de der lidt varme humoristiske romancer ... de må bare ikke blive for kvalmende ... så der skal helst være nogen humor i dem også.
Som modvægt har jeg til gengæld også brug for en rigtig god action film som Pulp Fiction (som jeg stadig kan finde nye små detaljer i ... f.eks. narkohandlerens sko på hylder på bagvæggen), eller Blinkende Lygter, hvor de danske drenge virkelig brillierer.

Så de fleste kender du sikkert ... måske med en enkelt undtagelse; Beautiful People af Jamie Uys. Det er nu ellers en klassiker og burde egentlig være at finde på enhver filmelskers hylde. Det er en naturfilm om livet på det afrikanske kontinent fra 1974. Og den er så gennemsyret af kolonitankegang og dårlig klipning at man hyler af grin. Den er fra før den tid, hvor man mente at dyrefilm skulle være så lidt generende for dyrene som muligt. Således har den en klassiske scene, som mange sikkert har set i anden sammenhæng, hvor et amarula træ smider sine frugter. Frugterne gærer og dyrene kommer alle til (langvejs fra) for at få sig en ordentlig kæp i øret. Jeg har ladet mig fortælle at dyrene ikke kan blive så fulde som de bliver af nogle enkelte gærede frugter, så monstro Jamie ikke har ladet dem trække lidt i et eller andet??? HA, HA ... Men ikke desto mindre en fantastisk politisk ukorrekt film der er hylende morsom.

Nå nok om min film smag. Skal have ordnet vasketøj og så må jeg ud i det virkelige liv ...

Ingen kommentarer: